AquaTektur 5 in Japan – de ideeën van de deelnemers.

Flash Player hier downloaden

AquaTektur #5 – Private Water

De badkamer in een dialoog van culturen

 Japan 2008. Een land met een diep gewortelde badcultuur die niet in de laatste plaats ontspruit aan de hete bronnen van het land: inspiratiebron voor het vijfde symposium AquaTektur.

Elf gerenommeerde architecten uit Japan, Singapore en Europa praatten op uitnodiging van Axor, het designermerk van de Hansgrohe SE, op een Japans eiland over nieuwe oplossingen voor de behoeften van de mens in de badkamer. De intensieve uitwisseling over verschillende waterculturen en de uiteenzetting met regionaal uiteenlopende tradities animeerden de deelnemers aan de workshop tot de ontwikkeling van nieuwe ideeën voor de architectuur van de badkamer. De conferentieserie AquaTektur is een initiatief van Axor met als doel, samen met creatieve koppen uit de hele wereld de badkamer verder te denken en nieuwe beginselen te creëren. 

Multifunctionaliteit: de badkamer in het middelpunt

In hun toekomstvisies gingen de voornamelijk Europese architecten verder dan de gangbare principes van badkamerarchitectuur. Hoe kun je de ruimtelijke grenzen van de typische badkamer overstijgen? Met een aan de gevel gehangen ruimtecapsule? Deze is nu eens serre, dan weer badkamer – en net zo multifunctioneel als de door een andere architect getekende module die douchen en baden met hightech omtovert in een sensuele weerbelevenis … De zo vloeiend mogelijke overgang tussen wonen en badkamer stond centraal bij andere ontwerpen, die variabele badlandschappen binnen de vier muren voorstelden of de badkamer introduceerden in de woonkamer. 

Natuurbeleving, reductie, bezinning

De verbinding met de natuur, met de buitenwereld, maar ook oorspronkelijke waterbeleving, vormden steeds weer een centrale eis aan de badkamer van morgen. Zo ontstonden concepten zoals de 'nomadische' badkamer om mee te nemen of een semi-transparante bad-kubus met zicht op de buitenwereld. Ook de reductie op het wezenlijke, belichaamt in een alomtegenwoordige, 'stromende' badkamer als plek van spirituele concentratie hoorde thuis in deze denkrichting. 

Dialoog van culturen en regionale waarden

"AquaTektur vormt voor Axor architectonische fundamentele research van het beste kaliber. Want de ontwikkeling van de badkamer is een proces dat permanent nieuwe concepten en oplossingen vereist", aldus Philippe Grohe, brandmanager van het merk Axor. Juist de interculturele dialoog van de AquaTektur-workshops identificeert daarbij steeds weer regionale waarden, die in de badkamer als plek van grote intimiteit en als feel-good ruimte voor de mens een belangrijke rol spelen.

AquaTektur 5: de deelnemers

Kalin Cakov, cakov-makara s.r.o., Bratislava
Felix Robbins, Make, Londen
Markus Sporer, Benthem Crouwel, Aken/Amsterdam
Jacek Syropolski, APA Kurylowicz & Associates, Warschau
Francisco Villeda, JDS – Julien de Smedt Architects, Kopenhagen
Kazuhiro Kojima, CAt Coelacanth and Associates, Tokio
Kazuko Akamatsu, CAt Coelacanth and Associates, Tokio
Taira Nishizawa, Taira Nishizawa Architects, Tokio
Takaharu Tezuka, Tezuka Architects, Tokio
Wong Mun Summ, WOHA, Singapore
Erwin Viray, Singapore 

Hansgrohe gebruikt cookies om u de best mogelijke service te kunnen bieden. Als u doorsurft op de website, zonder uw instellingen te wijzigen, gaat u akkoord met het cookie-gebruik.

   

OK

Apps & services voor tablets

Nu ontdekken